Projekter

I uddannelsens første to år lærer man at arbejde problembaseret og projektorienteret. Man får en grundig indføring i hvordan skolens værksteder benyttes til at komme fra skitser af løsningsmuligheder til konkrete produkter.

Det kunne f.eks. være en førstehjælpstaske rettet specielt mod en bestemt sportsgren eller rejsetype. Et motionsredskab til brug i klasselokalet, når der er brug for ny energi. En redningsstige med indbygget lys, så drukningstruede ved havnefronten kan finde den i mørket. En alarm, der udløses automatisk ved fald i badeværelset i ældreboliger. En båre, man kan have med i rygsækken under fritluftsaktiviteter. En dåseåbner til gigtramte medborgere. Et skateboard eller løbehjul, der fikst kan ombygges til transportvogn til varer eller nødstedte personer. En krykke med justerbar indbygget affjedring. En motionscykel, der laver strøm til mobilen. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænserne.

Vælger man teknikfaget Maskin vil man f.eks. kunne udvikle og fremstille en Hovercraft til patienttransport over svært fremkommeligt terræn eller en genoptræningsmaskine, der tilpasser sig automatisk til muskelstyrken efter en skade. I teknikfaget Elektronik kunne man f.eks. udvikle og fremstille en alkohollås til køretøjer eller en intelligent styring af sirene og lys på udrykningskøretøjer, når ulykken er sket.